미술사논단

논문검색home > 미술사논단 > 논문검색

논단
미술사논단55 호
제목
바나나 꿀컥 삼키는 시각의 맛(視味): 먹는 대상으로서 이미지
원어 제목
吞嚥與「視味」:被食用的香蕉影像
주제 분류
자료 유형
학술논문
저자
션위룽 沈裕融   지음
발행일자
2022.12.31
기본언어/원문언어
한국어/중국어간체
수록면/분량
159-196쪽 / 총 38쪽
국문초록
본 논문은 마우리치오 카텔렌의 <코미디언>과 데이비드 다투나의 <배고픈 예술가>를 이어지는 담론들의 출발점으로 삼는다. 두 작품은 ‘삼키기’의 중요성과 바나나의 결정적인 역할을 밝히기 위해 함께 다루어진다. 여기서 바나나의 이미지는 가시적인 이미지를 가리킬 뿐만 아니라 보이지 않는 ‘시각의 맛’으로도 전환된다. 이는 단순히 시각화된 맛과는 다르며 오히려 시각과 미각 사이의 변증법적 연관 관계에 가깝다. 바나나의 시각의 맛에 대한 연구를 통해 본고는 시각 이미지의 역사에서 뿐만 아니라 식민 경제와 국제 무역의 역사에서 나타나는 바나나 이미지의 주목할 만한 역할을 파악하려 한다. 이 이미지들은 식민자가 식민지의 정체성을 형성하기 위해 심사숙고하여 수정하고 재배치한 사항들을 밝혀낸다. 또 한편으로는 씹는 행위 뒤로 매번 이어지는 삼키는 동작을 통해 실제적 삶의 경험 속에서 보이지 않는 인식의 문제를 바나나 이미지로 드러낸다. 본고는 <바나나에 관해서>라는 유나이티드 프루트 컴퍼니가 제작 지원한 무성 다큐멘터리 영화를 자세히 살펴본다. 다큐멘터리는 특수효과 애니메이션으로 만들어진 ‘스스로 껍질을 벗기는’ 바나나 장면을 통해 경제적 식민자가 어떻게 알리바이를 제시하는지를 보여준다. 바나나의 탐스러운 속살은 현대 기술의 지원 하에 식민자로 인해 억압된 자가 생산적 (착취된) 대상으로 전환된다. 사랑스러운 어린이들을 클로즈업하는 장면들로 기업은 정동적 이미지를 통해 탐식을 합리화 시킨다. 더 나아가, 대만 뉴웨이브 영화 시기에 나타난 바나나 이미지의 독특한 의의를 살펴보면서 본고는 만찬가지로 식민지배를 경험한 대만으로 눈을 돌린다. 완런의 1983년 영화 <사과의 맛>은 당시 사람들이 사과를 맛보기 위해 얼마나 고군분투했고, 그러는 동안 바나나는 아파의 병상 옆에 조용히 방치되었는지 보여준다. 이후 1989년에는 왕퉁이 영화 <바나나 천국>에서 부대 이동 중에 단 것에 대한 갈망을 통해 중국 본토 출신 군인들의 불안을 비유한다. 영화에서 달콤 쌉쌀함 같은 복잡한 맛은 먼솬(빗장)과 줘푸궤이, 그리고 리치린이 바나나를 삼켰을 때의 사라졌다. 이러한 방식을 통해 파편화된 주체성 내의 복수의 정체성이 재구성되고 재탄생하게 된다. 이러한 해석을 바탕으로 <바나나 천국>은 대만 뉴웨이브 영화 시기에 대만의 정치적 주체성을 재건하려는 의지를 담아낸다. 영화의 윤리적 통찰력은 대만의 멀지 않은 미래에서 과거를 들여다보는 확연한 반제국주의적 시선을 투영한다.
외국어초록
This essay takes Maurizio Cattelan’s Comedian and David Datuna’s Hungry Artist as the opener for the following discourse. The two are put together to form an “event” that digs into the significance of “swallowing” and the crucial role of bananas. Here, the image of bananas not only serves as a visible image, but is also transformed into an invisible “visual-gustation” nonequivalent to visualized taste, but rather a dialectic connection between the sense of vision and gustation. Through conducting research on the visual-gustation of bananas, this essay is intended to grasp the remarkable role banana images have played not only in the history of visual image, but also the history of colonial economy and international trade. On one hand, these images unveil the thoughtful modification and rearrangements colonizers had made to form the identity of the colonized. On the other hand, through the swallowing motions after each chew, the unseen perceptual issues within practical life experiences are revealed through these banana images. The essay then delves into About Bananas, a silent documentary sponsored by the United Fruit Company. The documentary along with its “self-peeling” special effect of the animated bananas demonstrates how economic colonizers presented their alibis. The tasteful flesh of banana was transformed into a self-productive (exploited) object restrained by its colonizer under the assistance of modern technology. With close-up shots of adorable children, the company rationalized the need for devoration through affectionate images. Furthermore, through examining the unique significance of banana images during Taiwan’s New Wave Cinema movement, this essay shall turn its attention to Taiwan, which too had once been among the colonized. In Wan Jen’s The Taste of Apples screened in 1983, the film demonstrated how people back then scrambled to have a bite of apple while bananas sat quietly at the sickbed of A-fa. Later in 1989, Wang Toon metaphorized the uneasiness of mainland soldiers through their sweet craving during troop movement in his film Banana Paradise. On-screen, the complex palate concerning such bitter-sweet sensation faded away as Men-Shuan (Latch), Zuo Fu-Gui, and Li Qi-Lin swallowed the fruit. Through this means, the multiple identities within the shattered subjectivity have been restructured and reborn. With its interpretations, Banana Paradise carries the will of restructuring the island’s political subjectivity during Taiwan’s New Cinema movement. The ethical insights of the film project a glaring anti-imperialism gaze that looks into the past from the nation’s not-so-distant future.
참고 문헌
키워드
banana images, swallow, visual-gustation, the political subjectivity of Taiwan, About Bananas, Banana Paradise
PDF 문서
논단55_7_선위룽.pdf